Diabetes och tandlossning

Hoppas att ni har haft en bra sommar!
Sedan några veckor är vi tillbaka på kliniken efter semestern.
Vi kommer från och med september att jobba som ”vanligt” igen – alltså vara på plats på kliniken enligt ordinarie schema.

Men självklart följer vi fortfarande rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och har utökade hygienrutiner, längre patienttider, nolltolerans för minsta förkylningssymptom hos personal och patienter etc. precis som vi har haft hela våren/sommaren. Situationen kan såklart ändras snabbt och vi är alltid beredda på att anpassa oss utefter rådande läge.

Diabetes och parodontit (tandlossningsjukdom)

Vi tänkte lite kort gå igenom sambandet mellan diabetes och parodontit (tandlossningsjukdom) och saker som kan vara bra att tänka på.

Hos vuxna personer som haft sin diabetes en längre tid finns en ökad risk för parodontit. Detta gäller främst om man har höga blodsockervärden och då kan parodontiten även utvecklas snabbare.
Man vet tyvärr inte helt säkert varför personer med diabetes är extra utsatta men troligen är det kopplat till reaktioner i det immunologiska systemet med en större benägenhet för infektioner i munnen. En annan orsak som bidrar är skador i de små blodkärlen som leder till minskat blodflöde till tandköttet.

Det kan också vara så att ett svårinställt blodsocker orsakas av tandlossningen – så det är viktigt att munhälsan undersöks regelbundet för att hitta eventuella tidiga tecken på sjukdom i munnen. Det är extra viktigt att hitta tecken på parodontit tidigt hos personer med diabetes då sjukdomsförloppet hos tandlossningen ofta går snabbare hos de med diabetes och det är tyvärr ofta mer svårbehandlat. Med det sagt är det inte omöjligt att stoppa/bromsa utvecklingen med bra behandling hos tandläkare/tandhygienist samt en extra bra egenvård hemma.

Viktigt att tänka på som diabetiker

Viktigt att tänka på är såklart det vanliga att borsta tänderna 2 ggr/dag och ha en allmän god munhälsa för att vidhålla ett friskt tandkött och rena tänder fria från plack och tandsten. Att ha bra koll på blodsockret är en annan viktig del. Eftersom rökning i sig är en riskfaktor för parodontit bör man verkligen inte röka om man även har diabetes. Det finns faktiskt studier som visar att regelbundna besök hos tandhygienisten kan leda till jämnare blodsockernivåer vilket ju är ännu en positiv anledning till ett besök.

Ta hand om er så länge!