Hur ser dina matrutiner ut?

Nu i dessa tider är det många som jobbar hemifrån och med det kanske rutinerna som man normalt haft ändras en hel del.
För en del kanske jobba hemifrån funkar hur bra som helst men för andra kan det vara svårare.

En sak som har påverkan på tandhälsan är ens rutiner kring födointag.
Jobbar man hemifrån med fri tillgång till kylskåpet och skafferiet kan det vara lätt att man börjar småäta en del.

Detta kan påverka dina tänder negativt – varför då kanske du undrar?

För varje gång du intar något i munnen så påbörjas en syraattack på tänderna som i normala fall pågår i ca 30 min efter intaget. Kariesbakterierna livnär sig på socker och andra kolhydrater och när de börjar bryta ner dessa bildas en syra som i förlängningen kan skada emaljen och påbörja ett kariesangrepp (ett hål i tanden). Detta är såklart inte något som sker över en natt utan något som sker om det finns en obalans i munnen mellan ”angrepp” och ”försvar”.

Angreppet är syrabildande bakterier och försvaret saliven i munnen som hjälper till att skölja bort och neutralisera syrorna. Finns det även fluor i saliven från när du borstat med fluortandkräm eller sköljt med fluorsköljning ökar salivens förmåga att neutralisera syrorna. Fluoren hjälper även till med att ”re-mineralisera” emaljen så att de mineraler som försvunnit från tandytan kan återuppbyggas.

En balans är det viktiga alltså.

Enligt studier klarar munnen av denna balans om man håller sig till 5 intag under en dag. Då räknas inte vatten eller kaffe/te (utan mjölk och socker!) in som ett intag. Men tex en klunk läsk = 1 intag. Därför kan tex att småsippa på en läsk under en eftermiddag ge väldigt många intag = väldigt många syraattacker.
Innehåller läsken inget socker är risken för karies såklart inte lika stor, men det finns ändå negativa konsekvenser av att inta läsk utan socker – erosionsskador på tänderna. Alltså att emaljen sakta men säkert eroderar bort. Detta kan i sin tur öka risken för karies och andra problem med tänderna.

Självklart ska du kunna äta saker som innehåller olika kolhydrater (tex socker) och ibland kanske det blir mer av det vid speciella tillfällen utan att det leder till hål i tänderna. Det är mer när det blir för många sådana intag under en längre tid (månader eller till och med år) som det kan vara en ökad risk. Håller man sig till 5 intag under en dag och borstar tänderna 2 min morgon och kväll med fluortandkräm klarar man sig ofta bra. Sedan finns andra faktorer som kan påverka som tex muntorrhet. Syraattacken pågår under en längre tid om det inte finns tillräckligt med saliv. Då behöver man kan kanske tillsätta ett extra försvar i form av fluorsköljning, fluorlack hos tandhygienisten eller en tandkräm med extra hög fluorhalt. Detta är något som vi hjälper dig med såklart!

Så det kan vara bra att fundera lite över hur just dina rutiner ser ut!

Inte bara under dessa speciella tider utan i vanliga fall också. Sedan som vi nämnde tidigare betyder inte detta att man aldrig bör äta söta saker eller dricka annat än vatten. Livet hade nog varit rätt så trist då. Men en balans och hur rutinerna ser ut den större delen av din tid är det viktiga!

Ta hand om er nu och glöm inte att tvätta händerna!

Skriv en kommentar

avatar
  Subscribe  
Notify of