Snus och tandhälsa

Nyligen skrevs en artikel i PTJ Magasin om just snus. Det finns en del påståenden om snus och tänder som vi vill försöka reda ut då det råder vissa missförstånd och oklarheter!

”Snus motverkar karies”

Falskt. Det finns ingen vetenskap som visar på detta. Det är troligen mer relaterat till livsstil, att vissa personer som snusar tenderar att småäta mindre till exempel.

”Vi inom tandvården kan se om man snusar”

Sant. Slemhinnan och tandköttet blir lite veckad och ljusare, ungefär som ett skavsår, som orsakas av den mekaniska nötningen som snus har på tandkött/slemhinna.

”Snus och cancer har ett samband”

Sant. Det finns en liten men ändå viktig koppling mellan cancer i munhålan och snus. Snus innehåller även andra gifter som vi inte riktigt vet hur de påverkar oss. Dessutom innehåller snuset nikotin som är beroendeframkallande.

”Snusning dödar bakterier i munnen”

Falskt. Det finns mängder med bakterier i munnen, precis som det ska vara. Det ska råda en balans mellan bakteriestammarna.

”Snus är bra för munhygienen”

Falskt. Snus kan leda till brun/gula missfärgningar och den mekaniska nötningen gör att tandköttet drar sig tillbaka vilket leder till blottade tandhalsar vilket i sin tur kan ge problem med ilningar.

”Allt snusande är lika dåligt”

Lössnus påverkar tandköttet mer än påssnus. Det finns även snussorter som har olika mängder nikotin. Om man vill sluta snusa kan man testa att börja med nikotinfritt snus en tid för att öka chansen att lyckas att sluta helt. Nikotinfria snus brukar ofta innehålla olika sockerarter, vilket ökar risken för karies pga att man har inne snuset en lång tid under dagen.

Vill du sluta snusa? Här har du lite tips som kan vara till hjälp.