Frågor och svar

Nu är sommaren här och vi tänkte gå igenom lite olika frågor som ibland kommer upp på kliniken.

Men först lite uppdatering kring Covid-19. Vi på kliniken följer fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har självklart goda basala hygienrutiner samtidigt som vi har infört extra rutiner kring hygienen för att förhindra smittspridningen. Vi arbetar med längre bokade tider för att hinna med en extra noga städning efter varje patient och för att minimera antalet personer i väntrummet vid samma tidpunkt.

Vi uppmanar alla som har bokade tider att omboka sin tid om man har några som helst symptom. Och självklart är vi som jobbar också symptomfria när vi är på kliniken. Vi fortsätter med de utökade rutinerna tillsvidare.

Tillsammans måste vi hålla ut och fortsätta följa restriktionerna.

Varför blöder tandköttet när jag borstar eller använder tandtråd?

Det är en inflammation i tandköttet orsakat av antingen något lokalt som tex en matrest som kilat in sig mellan två tänder som då irriterat tandköttet eller något mer generellt som tex plackbeläggningar eller tandsten. Det kan också blöda lättare pga. biverkningar från mediciner eller om du är gravid. Har du tandlossning i familjen kan det vara bra att vara extra uppmärksam på om det blöder ofta och såklart gå på regelbundna undersökningar för att upptäcka eventuella problem i tid.

Tandköttet ska normalt inte blöda vid borstning eller rengöring mellan tänderna. Det är viktigt med en bra tandborststeknik och att rengöra mellan tänderna med tex tandtråd eller mellanrumsborstar. Att hålla det rent från plack är det viktiga här.

Jag har blottade tandhalsar, vad beror det på?

En vanlig orsak är att man borstat för hårt (kanske med en för hård borste också) och då orsakat tandborstskador. Tandköttet drar sig tillbaka och även rotytan som då blottas kan få skador då den inte är lika tålig som emaljen.

Det kan också bero på tandlossning – förlorat fäste kring tanden som då gör att rötterna blir mer synliga.

Har du problem med ilningar som följd kan det hjälpa med en särskild tandkräm mot ilningar – tex Sensodyne. Även Fluorskölj regelbundet kan dämpa känsligheten.

Hjälper dessa inte så fråga oss på kliniken så gör vi allt för att hjälpa dig med dina problem.

Vilken tandkräm är bäst?

Finns ingen som är bäst egentligen. Det viktigaste är fluoret. Är det en fluortandkräm kan du sen testa dig fram efter tycke och smak. Sen är vissa mer inriktade på olika områden, tex Sensodyne är mot ilningar, Parodontax mot tandköttsproblem, Zedium mot känsliga slemhinnor etc.

Jag upplever mina tänder som gulare än de varit tidigare, vad kan man göra?

Med tiden tar tänderna åt sig färgämnen från det man äter, dricker eller om man röker/snusar. Tänderna kan då bli missfärgade eller upplevas gulare.
Ibland kan en speciell bakterie vara orsak till missfärgningar.

Missfärgade beläggningar som satt sig på tänderna kan man putsa/polera bort hos tandhygienisten men om man ändå efter det vill göra sina tänder vitare måste man bleka emaljen.

Inför en tandblekning ska man ha gjort en undersökning nyligen för att se att allt är friskt i munnen innan man bleker tänderna. Sedan framställer vi blekskenor efter just dina tänder och därefter bleker du hemma – dagtid eller på natten.

Fråga oss så hjälper vi dig! Vi har även tidigare gjort ett inlägg om just tandblekning – HÄR kan du läsa om det.

JUST NU HAR VI KAMPANJ PÅ TANDBLEKNING – 1500:- istället för 3000:-

Ta hand om er och njut av sommaren som äntligen är här!